När de flesta tänker på racing så ser de framför sig snabba sportbilar som tävlar mot varandra på antingen asfalt eller grus. Men inte lika många tänker på motorcyklar och när de väl gör det tänker de på roadracing. Men det finns en väldigt stor del av racing som har med off road motorcykel racing att göra: Motocross och Supercross. Även enduro är en del av detta men inte fullt lika populärt.

Motocross & Supercross

Motocross och supercross har vuxit i popularitet de senaste åren och de största tävlingarna körs i USA. Att vinna en säsong i USA är förknippat med mer prestige än att vinna ett VM. Många förare som har lyckats bra i VM har provat sin lycka över i staterna men inte många av dessa har nått några större framgångar.

Sponsorernas Roll

Eftersom sporten har växt så pass mycket de senaste åren så har även sponsorerna börjat satsa mer och de har haft möjlighet att hjälpa fler förare. Att få tillgång till produkter av stor kvalité är någonting som många förare drömmer om och när de väl lyckats få detta så brukar det även synas på resultaten som förbättras avsevärt. Man skulle helt enkelt kunna säga att trotts att skillnaderna kan tyckas små mellan en riktigt bra produkt och en bra produkt så gör den lilla skillnaden en enormt stor skillnad på resultatet.

Det finns en mängd olika tillverkare av motorcyklar att välja mellan för förarna men de 5 märken som representeras mest är Kawasaki, Yamaha, KTM, Husqvarna och Honda. Alla dessa märken har haft stora framgångar på tävlingar men de som har dragit det längsta stråt är Kawasaki och KTM som, ifall man ska tro de rykten som går, har sett en stor uppsving i försäljning.

Den större delen av publicitet för både förare och olika tillverkare av både motorcyklar och andra tillbehör kommer från supercross eftersom det är den mest uppmärksammade delen. Vill man veta mer om denna sport kan man helt enkelt besöka amasupercross.com och läsa om vad man vill veta. För dem som inte ännu har fått några sponsorer så måste man finansiera allt själv och vissa kan behöva låna lite pengar för att kunna ta sig till tävlingar och köpa nya delar.

Säsongens Längd

Säsongen för supercross brukar vara mellan början av januari till och med början på maj och består av 17 deltävlingar. Varje deltävling består av kval och en Main Event. När alla 17 deltävlingar är avslutade så är det föraren med flest poäng som tar hem vinsten i serien.

Säsongen för motocross brukar vara mellan mitten av maj till och med slutet på augusti och den består av 12 deltävlingar och 24 individuella race. Varje individuellt race kan ge 25 poäng och det är den sammanlagda summan av alla dessa 24 race som avgör vem som vinner hela serien. Vem som vinner en deltävling avgörs genom att man lägger ihop poängen ifrån båda racen i den deltävlingen. Om två förare får samma poäng så blir det den föraren som fick best resultat i det sista racet som vinner.

Author klara
Published
Categories Uncategorized

Senaste inlägget