1957 fick konstruktören och designern Alec Issigonis i uppdrag av ledningen för British Motor Corporation att konstruera en kompakt och bränslesnål bil. Anledningen var att möta konkurrensen från de tyska och italienska småbilar som hade börjat sälja mycket bra i England efter Suezkrisen. För att möta ledningens kravspecifikationer hittade Issigonis på flera koncept för att spara utrymme i bilen, koncept som snabbt blev standard bland bilkonstruktörer över hela världen. I augusti 1959 lanserades bilen under namnen Austin Seven och Morris Mini-Minor, i Sverige kom den snabbt att kallas för Hundkojan.

Vägvinnande konstruktion

Hundkojans designfullträffar var bland annat en tvärställd motor fram, framhjulsdrift och att hjulen placerades långt ut i hörnen. Andra saker som hjälpte bilens fantastiska väghållning, och gjorde den till 1960-talets främsta racingbil, var dess gummidämpning och låga tyngdpunkt. Detta var riktigt designgodis som senare kom att kopieras av andra bilkonstruktörer. Behöver ditt företag en rolig detalj inför en lansering eller mässa kan du hitta reklamgodis och andra profilprodukter här.

Racerbilskonstruktören, och Alec Issigonis vän, John Cooper, upptäckte redan på ritbordet Hundkojans potential som racerbil. Cooper började genast att trimma motorn på Minin och satte in effektivare skivbromsar fram. Dessa konstruktionsvinster gjorde att Hundkojan både bokstavligt och bildligt åkte ifrån sina konkurrenter på tävlingsbanorna runt om i Europa under 1960-talet.

Monte Carlo-rallyt

1962 började Hundkojan med Coopers ändringar skörda framgångar på tävlingsbanorna. Bilen med dessa specifikationer kallades för Mini Cooper S. I Monte Carlo-rallyt det året, ledde finländaren Rauno Aaltonen loppet i en Mini. Tyvärr gjorde han en felbedömning tre kilometer från mål och vurpade. Aaltonen revanscherade sig och även finländaren Timo Mäkinen och andra framgångsrika förare vann olika lopp med Minin. Monte Carlo-rallyt vanns av Mini Cooper 1964, 1965 och 1967. I tävlingen 1966 kom Minis på första, andra och tredje plats men de diskvalificerades på grund av ogiltiga strålkastare! Mini Cooper vann även Finska rallyt 1965, 1966 och 1967 och i rallytävlingen Gallaher 500 1966 kom bilmärket på de nio första platserna.

Födde framgångsrika tävlingsförare

Mini Cooper rönte stora framgångar på rallybanorna i Europa under 1960-talet och många var de tävlingsförare som vann sina första tävlingar i en Mini. 1968 vann en österrikare vid namn Nikolaus Andreas Lauda sin första tävling i karriären i en Mini. Vi vet ju vilken succéförare han senare blev i Formel 1. Andra framgångsrika Formel 1-förare började också tävla och vinna med Mini Cooper S. Några av dessa var Graham Hill, Jackie Stewart, John Surtees, Jochen Rindt och James Hunt. Det är nog inte så konstigt att flera av dessa mästare var engelsmän, då decenniets i särklass bästa bil var brittisk.

I en omröstning bland branschfolk 1999 kom Austin/Morris Mini på andra plats då de skulle välja seklets mest inflytelserika bil, slagen endast av Ford Model T. Det producerades fler än 5 miljoner Minis under de 41 år som bilen tillverkades av de brittiska företagen BMC, Leyland och Rover. År 2000 rullade den sista klassiska Minin av banan och samma år tillverkar BMW den moderna Minin.

Author klara
Published
Categories Uncategorized